Bibliografie gamecultuur onderzoek

7. Bibliography

7.1 Academic sources

Raessens, J., & Goldstein, J. H. (2005). Handbook of computer game studies. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of play : Game design fundamentals. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Wright, T., Boria, E., & Breidenbach, P. (2002). Creative Player Actions in FPS Online Video Games: Playing Counter-Strike. 2 (2). Retrieved from http://www.gamestudies.org/0202/wright/

7.2 Non-academic sources

Esemono (2010). A bird’s eye view of Sidewinder. Retrieved from http://halo.wikia.com/index.php?title=Sidewinder&image=Sidewinder-jpg

Gaming Dictionary (2011). Definition of camping. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-camping.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of camper. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-camper.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of LAN. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-lan.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of console. Retrieved from http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-console.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of multiplayer. Retrieved from http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-multiplayer.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of first person. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-first_person.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of FPS. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-fps.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of capture the flag. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-capture_the_flag.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of peripheral device. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-peripheral_device.htm

Gaming Dictionary (2011). Definition of power up. Retrieved from
http://www.metaboli.co.uk/gaming-dictionary/defnition-of-power_up.htm

Magnike2 (2011). Sidewinder. Retrieved from http://halo.wikia.com/wiki/Sidewinder

MobyGames (2011). Halo: Combat Evolved. Retrieved from
http://www.mobygames.com/game/xbox/halo-combat-evolved

Van Gemert, F. (2009). De rijke inzichten van participerende observatie. Retrieved from http://www.sociologiemagazine.nl/artikel/de-rijke-inzichten-van-participerende-observatie

Beste tekst van het curriculum
Salen, K. & Zimmerman, E. Game Design and Meaningful Play. Hoofdstuk 4, pp. 59-79
Het artikel van Salen en Zimmerman over Meaningful Play vond ik boeiend omdat het inzicht geeft in waaraan een game dient te voldoen om als betekenisvol te worden beoordeelt, Meaningful Play als doel van game design. Daarnaast maakt dit artikel deel uit van hun boek The Rules of Play, waarvan met name het hoofdstuk Rules zeer waardevol is gebleken voor mijn onderzoek.

Overige teksten:
De tekst van Raessens is nuttig voor de afkadering van mijn theoretisch raamwerk. De tekst van Wright et al. is nuttig voor mijn onderzoek omdat het de creatieve acties van de speler betreft en dit past uitstekend bij mijn lijn van argumentatie zoals beschreven in de onderzoeksopzet. De overige teksten zijn met name beschrijvend en definiërend en zijn met dat doel dan ook ingezet.

Dit bericht is geplaatst in NMDC. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.