Constructing the rules; the case of Halo

Hieronder vind je mijn voorlopige onderzoeksopzet voor de cursus game studies.

Introductie: aanleiding en objectafbakening

De aanleiding voor mijn onderzoek is mijn ervaring met de game Halo op het platform Xbox. In het onderzoek wil ik ingaan op de team-gebaseerde multiplayer CTF (Capture The Flag) spelvorm van de map ‘Sidewinder’ in een LAN (Local Area Network) omgeving. Specifiek wil ik mij richten op de sociale constructie van spelregels in deze specifieke context.

De game Halo biedt gebruikers de mogelijkheid om de spelregels aan te passen. Echter, niet alle spelelementen zijn wijzigbaar en dus kan het zijn dat de gewenste opties ontbreken. Het onderzoek richt zich op het aanpassen van spelregels buiten de geboden suggesties van de makers. Ik verwacht dat het onderzoek het beste aansluit bij het onderwerp participatie.

Vraagstellingen

Wat maakte dat de beoogde spelregels van de spelmakers niet voldeden?
Wat was het doel van het wijzigen van de spelregels?
Wat was het resultaat van het wijzigen van de spelregels?

Theoretisch kader

Het onderzoek valt binnen participatiecultuur en zal gebruik maken van het raamwerk ‘’Games as participatory media” (Raessens, 2005); interpretatie, reconfiguratie en constructie. Het maken van regels is gerelateerd aan constructie. Binnen constructie zijn modificatie en creatie te onderscheiden. De verwachting is dat het maken van regels het best valt te beschrijven aan de hand van het begrip modificatie.

Methode

Het onderzoek is een casus en wordt gebaseerd op interviews met 4-6 personen. Deze personen maakten deel uit van een vaste groep spelers die gezamenlijk de spelregels bepaald hebben. Hieruit volgt een antwoord op de onderzoeksvragen; het doel van het wijzigen van de spelregels, de wijze waarop dit gebeurde en het resultaat.

Wetenschappelijk belang

Het onderzoek heeft betrekking op een bijzonder specifieke combinatie van peripherals, software en spelvorm. Dit resulteert in een diepgaand inzicht op een relatief smal gebied; het onderzoek is daardoor beperkt te noemen en is wellicht niet generalizeerbaar. Echter, het FPS-genre is nog immer populair, met recente releases in de series Call of Duty en Medal of Honor. Het onderzoek is van waarde voor zowel spelmakers als academici omdat het inzicht geeft in wat spelers verwachten van de spelregels van een spel. Het beoogde doel is het maken van spellen die (nog) beter aansluiten bij spelers.

Bronnenmateriaal

Multiplayer
FPS
CTF
Peripherals
Halo
Map ‘Sidewinder’

Voorlopige literatuurlijst

Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Jesper Juul
Games as participatory culture. Raessens, 2005
Handbook of Computer Game Studies. Raessens & Goldstein

Dit bericht is geplaatst in overig met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.